Tuesday, July 01, 2008

praktis present

aku start buat slide untuk presentation dari pukul 10:00 a.m.

garu sana, garu sini.

siap pukul 7:00 p.m.

so aku ajak la memba2 satu lab untuk tengok presentation punya rehearsal.

10 minit 32 saat. takde la terlebih limit masa pon.

pastu aku tanya diaorg: so, ada apa2 kesalahan? atau nak komen apa2?

" ok, nak start dari mana dulu. mula2 kan, ada penggunaan kanji yg tak betul. bukan tak betul, cuma bunyi tak best aje. pastu kat bahagian isotope tu, baik jangan pakai kanji, pakai katakana aje, lagi senang org faham. bla bla bla "

seribu satu komen, pembetulan, idea di lontarkan.

ooo nampak nya diaorg nih memang betul2 tengok ngan teliti la presentation aku nih. ingatkan tengok - tengok ayam aje. org jepun nih memang semangat aje all the time.

" bercakap pon kena practice lagi, biar bagi lancar sket. biar bunyi macam org jepun. pronunciation dah ok dah, cuma kelancaran aje yg masih bunyi mcam foreigner "

allo, aku memang foreigner pon.

kulit sawo matang.

hitam manis, kalo ikut kata peminat aku time form 3 dulu.

hehehehe.

pastu pegi panggil prof plak, untuk last check.

" hmmm..... banyak gak kena betul kan nih. lagi penting drpd tu, kamu faham tak teori yg sum frequency generation spectroscopy nih pakai? contact-mode atomic force microscopy nih penah pakai? continuum mechanics ada faham? "

aku geleng kepala. toleh tengok memba2 aku yg sedap aje mengomen aku tadi, diaorg pon geleng kepala.

" ok la kita start dari basic. high school physics. dulu penah buat experiment pecah kan cahaya pakai slit kan? wavelength berbeza ... friction nih kena kira sampai scala nano ... zarah2 nih serap cahaya, tukar kepada tenaga translational kinetic pastu pantul balik jadi haba ... perbezaan friction bole dikesan diantara berlian yg disaluti layer hydrogen ngan deuterium ... bla bla bla "

aku rasa tak penah aku dapat sebanyak ini ilmu dalam masa 3 jam. memang power la prof aku! senang2 aje dia citer subject yg major dalam materials enggineering, sedang kan dia mechanical enggineering punya prof. berasap gak otak aku nak proses sumer information nih.

dah la aku rasa kena tipu ngan cikgu fizik dulu2. teori nak cari friction yg diajar time skolah dulu tak tepat rupanya, kalo nak ambik kira luas dalam skala nano. aku makin faham sekarang kenapa dulu kita kena terima aje result yg padat ngan ralat.

3 jam jugak aku tahan berak. fuuh memang mencabar.

tengok jam kat dinding. pukul 10:30 malam. gilak ah.

*** *** *** *** ***

makan tengahari untuk hari ni: 黒豆黒茶(kuromame kurocha - black bean's black tea), Kagome 紫の野菜(murasaki no yasai - purple veggie), 鮭弁当(shake bento - salmon set), クリームカニコロッケ(kuri-mu kani korokke - creamy crab croquette)

No comments:

Post a Comment

Please use a constant nickname when commenting. Comments from anonymous users is not very welcomed. Select "Name/URL" from the drop-down list below (beside the 'comment as' section). Sila gunakan nickname untuk memudahkan rujukan. ニックネームを使ってコメントして下さい。

Blog Widget by LinkWithin