Tuesday, October 24, 2006

raya raya raya

sempena hari raya aidilfitri hari ini izinkan aku menulis dalam bahasa melayu feweett !!!

so tahun ni aku beraya kat embassy malaysia kat shibuya, tokyo. waa dah lama tak pegi embassy. rupa-rupanya kulat2 kat pintu masuk embassy masih ada kat situ lagi. maybe sebab hari ni hujan kot. anyways, 23hb ngan 24bh cuti school festival so tahun ni pon bole la aku pegi beraya kat embassy. baik punya timing!

23hb pagi tu tergesa2 aku ngan piye naik bullet train sebab terlebih tidur la pulak. bertolak pkl 10:08 pagi and sampai tokyo dlm pkl 11:30 a.m. kot. sampai2 aje terus pegi UENO sebab aku nak buat kaca mata ( haha haha hahha haha haha hahaha hahaha !) baru oh yeah. macho siot spek baru aku. dah la harga berpatutan ( 10500 yen). aku suka kat kedai spek alook kat UENO nih sebab service dia bagus dan staff diaorg professional gila layan pelanggan. boleh dicontohi betul. piye pon beli spek jugak tapi kena tunggu 4-5 hari baru siap sebab kanta takde dalam stok. aku punya spek lak siap 25 minit aje.

lepas beli spek pegi solat jamak terus zuhur ngan asar kat surau IKEBUKURO. masuk2 surau ada sorang mamat Syria ngan Turki. So layan la borak2 ngan diaorg. brader Syria tu kawin ngan awek jepun. tapi yg aku peliknya bini dia still christian lagi, bole ke kawin? lagi pelik, ada jugak org jepun yg christian rupa2nya ?! kebiasaan nya org jepun sambut christmas lagi meriah drpd perayaan diaorg sendiri tapi tak tau satu haram pasal agama christian. diaorg ikut aje bulat2 budaya amerika. tapi yg makin aku heran ngan brader Syria tu dia cakap dia tak kerja pon. bini dia yg support kewangan rumah tangga. apa kebenda la org syria nih abih tu datang jepun buat apa. pastu complain plak cakap awek arab lagi cun drpd awek jepun. 知るかボケ! dah tau asal kawin ngan awek jepun lak? anyways aku kena sound " you're muslim right? so why can't you speak arabic? ". aduuh betul jugak tu. malu betul aku. uih masih belum lambat untuk aku belaja cakap arab! hmm.... mcam mana la diaorg mencarut kot bahasa arab aa? 気になる!

lepas solat pegi jumpa ngan kohai aku kat eki pastu pusing2 Sunshine City sementara nak tunggu waktu berbuka. tapi terlebih2 pusing, sampai terbeli jaket; tgk2 jam dah pkl 6 ptg ( berbuka pkl 5 lebih) so pegi la restoran pakistan MARHABA kat belakang eki IKEBUKURO. waa dah lama tak makan mutton beryani kedai nih ! time aku duduk tokyo dulu slalu gak datang situ makan. memang best! tapi manusia sentiasa kalah dengan nafsu nya. kitaorg order byk sgt roti sampai tak abis makan. 反省しています。 lepas makan, pegi STUDENT HOUSE kat MEGURO, tido.

dlm pkl 12 malam aku tersedar dari tido, tgk sekeliling takde org tapi terdengar suara gelak ketawa kat bilik dalam. alamak cuak la pulak apahal takde org tapi bole dengar suara org gelak ramai2 plak. tgk2 kohai2 kosen 3yr student baru sampai. tgk makan kuih raya diaorg rupanya. so aku pon sebagai senpai yg baik hati kena la tolong diaorg makan kuih raya. banyak sangat tuu. ahh... 美味しく頂きました! dah lama tak makan kuih raya. bole la. tapi ada sorang kohai ( lelaki) tu muka mcam adik perempuan munsip. hmm..... mushykil....

24hb pagi raya bebeh !!! yahuu jom turun mandi raya !!! sampai2 kat tempat shower ada kedengaran bunyi2 yg aneh lagi mencurigakan datang drpd bilik shower. hm... bunyi mcama.... oo patut la ada bdk pompoan tgh mandi. so aku cancel la mandi, naik atas ambik air wuduk aje. pakai baju melayu. slow2. sambil tersengih2.

sampai SHIBUYA dalam pkl 8:00 kot aku pon tak ingat. pastu naik bas kecik sampai embassy. hujan rintik2. pastu takbir raya ngan solat raya oh yeah ! ramai gila org datang. ada dalam 500-800 kot. pastu makan la kat atas. menu tahun ni pon biasa la. ada nasi himpit. nasi beryani. kari hijau aku tak tau nama. kari merah aku tak tau nama. apa lagi aa. tak ingat tapi aku ingat sumer nya sedap. waa ni baru rasa mcam raya ! kenkadang penin aku tgk baju kurung bdk pompoan yg berkilat2 dengan warna nya yg cerah2. ahh dah lama tak tengok pompoan melayu berbaju melayu yg bertudung mcam org melayu, makan makanan melayu dengan sudu, bukan dengan tangan yg merupakan cara sejati org melayu sejak berzaman. waa banyak nya MELAYU !!!

abis makan maka bermula la pesta dimana beratus2 org melayu bergambar2 bersama2 diaorg sendiri, setiap org berusaha bersungguh2 untuk memberi senyuman kepada kamera didepan sedang kan sumer org tau sebenarnya diaorg tu agak sayu tak bleh raya kat malaysia. hahaha padan muka diaorg ! i know you're faking that smile but it's ok. aku pon sangap jugak, join sumer org ambik gamba. dengan group yg aku tak kenal pon aku cuba masuk gamba diaorg. takpe. diaorg tak marah punya sebab raya. tapi brapa ratus keping la nak ambik penin aku. rimas pon ada jugak sebab kena fake smile. takpe lah asalkan diaorg bergembira di hari raya. aku join aje. aku pon nak bergembira.

abis2 bergamba, aku balik sensorang aje sebab aku dah beli tiket bullet train awal so tak leh tumpang senpai aku balik sampai nagano. lagi pon dia nak beraya lagi kat umah staff kedutaan. aku plak rasa mcam malas la pulak nak raya lama2. sket2 dah la kata seorg ahli nujum yg agak bijaksana. time aku nak pegi balik SHIBUYA eki tu terserempak ngan 2 org awek jepun pakai gothic pink sambil tarik beg luggage besaq gilo. pelik gila sampai aku terlupa nak ambil gamba. tapi yg aku geram nya bole plak dia tgk aku ngan muka pelik ( sebab aku gaijin la tu ). woi cik adik korang berdua tu yg pelik !

tengok2 jam baru pkl 2 p.m. hmm... takkan nak balik nagano terus kot. せっかく東京に来たんだから。so nak gi mana aa? aha ! jom pegi AKIHABARA ! lemas kat akihabara pegi HARAJUKU plak ! uwaaa nasib baik takde org wat cosplay lak di pagi hari raya yg mulia nih. alhamdulillah for the rain. time aku tgh pusing2 kat SUNSHINE CITY kat IKEBUKURO, aku terserempak sekali lagi ngan awek jepun gothic pink tadi. diaorg masuk SANRIO GIFT SHOP. haa memang sesuai la kedai tu ngan diaorg, satu kedai tu kaler pink. pening aku tgk. aku masuk sekejap aje tapi tak leh tahan. pusing2 kat YAMANOTE SEN sampai aku penin, baru la aku patah balik ke TOKYO pastu naik bullet train lagi ke NAGANO. tapi sebelum aku naik train aku tak lupa untuk belik buah tangan untuk mori kun : the famous TOKYO BANANA BAUMKUCHEN. sebelum balik asrama, beli onigiri fav aku karashi mentaiko (辛子明太子). sampai umah pkl 6:30 p.m. eh piye ngan bak tak balik lagi. takkan diaorg pegi fuuzoku kat ROPPONGI kot. hmm takpe lah. baik gi solat dulu. pas solat bukak com, chatting sket kat ym pastu aku terfikir. eh apa kata aku tulis blog kot melayu hari nih !? つうか、長えよ今回は!さて、秋田大学の編入学手続きの書類をそろってみよっか?

2 comments:

  1. Anonymous4:12 PM

    "...kenkadang penin aku tgk baju kurung bdk pompoan yg berkilat2 dengan warna nya yg cerah2..."

    heheh..baju aku pening jgk ke?btw..klau bdk pompuan pakai baju simple, nnt x meriah la raye. bdk laki pakai baju same je tiap thn..huehue

    ReplyDelete
  2. yaa betul. meriah ke tak suasana hari raya nih bergantung kepada girls sebenarnya.

    thank you for the twinkling, awesome baju rayas!

    ReplyDelete

Please use a constant nickname when commenting. Comments from anonymous users is not very welcomed. Select "Name/URL" from the drop-down list below (beside the 'comment as' section). Sila gunakan nickname untuk memudahkan rujukan. ニックネームを使ってコメントして下さい。

Blog Widget by LinkWithin